Onderzoekers vonden een daling van 29% in de mediakosten van Facebook-advertenties. “Dit komt door het grotere aanbod (beschikbare advertentievertoningen) dat wordt gegenereerd door het enorme aantal mensen dat thuis werkt en op Facebook surft”, merkt de studie op. Zo is het aantal videoweergaven op Facebook Live in slechts een week verdubbeld.
Ook wijst de studie op een afname van de algehele vraag van adverteerders. Merken verminderen hun marketinguitgaven of stoppen ze volledig tijdens de pandemie. De daling van de vraag heeft ook geleid tot een daling van de mediatarieven, merkt de studie op.
Betrokkenheid en klikfrequenties zijn in deze periode enigszins gedaald, merkt de studie op. Onderzoekers zeggen dat dit kan omdat kopers en verkopers op de markt mogelijk nog steeds door de advertenties browsen en deze bekijken, maar minder intenties hebben en daarom minder vaak doorklikken.
Toch leidt “de aanzienlijke daling van de mediakosten, met de fluctuatie in engagement- en conversiestatistieken, tot een bijna‘ business as usual ’benadering van het genereren van leads ‘, concludeert het rapport. “De stijging van [kosten per lead] met 15% betekent dat voor elke $ 150 die de gemiddelde makelaar uitgeeft aan leadadvertenties, ze ongeveer acht leads kregen en nu krijgen ze ongeveer zeven leads.”